Morgan Stanley’e göre Tencent’ten Alibaba’ya ve ByteDance’e kadar Çin’in teknoloji devleri, gelecekte 8 trilyon dolar değerinde olabilecek bir pazar olan metaverse’e yatırım yapıyor.

Facebook’un ana şirketi Meta ve Microsoft gibi ABD’li firmalar metaverse konsepti üzerinde her şeyi yaparken, Çinli şirketler daha sıkı düzenlemeler nedeniyle daha temkinli bir yaklaşım benimsiyor.

Çin’in metaverse'ü hükümet sansürü, teknoloji sektöründeki katı kurallar ve Pekin’in kripto para birimleri üzerindeki baskısı nedeniyle dünyanın geri kalanından çok farklı görünebilir.

Çin’in teknoloji devleri, internet teknolojisindeki en son moda kelime olan metaverse’e yatırım yapmaya başlıyor. Bu, somut bir tanımı olmayan , ancak büyük ölçüde insanların oynayacağı ve içinde yaşayacağı sanal dünyalar anlamına gelen bir terimdir.

Pekin, yerli teknoloji firmalarının uygulamalarını yakından kontrol etmeye devam ettikçe, sansür büyük olasılıkla yaygın olacak ve düzenlemeler sıkı olacak.

Facebook’un ana şirketi Meta gibi ABD’li firmalar , metaverse konseptine her şeyi dahil ederken, Microsoft , önerilen oyun şirketi Activision’ı bu temada bir oyun olarak konumlandırdı .

Uygulamalar nelerdir?

Morgan Stanley, geçen ay yayınlanan bir notta , Çin’de metaverse için toplam adreslenebilir pazarın 52 trilyon yuan veya yaklaşık 8 trilyon dolar olabileceğini söyledi.

Tencent , NetEase , TikTok sahibi ByteDance ve Alibaba gibi şirketler, Çin’in internet şirketleri arasında bu alanda önde gelen şirketler olabilir. Metaverse, sosyal ağın geleceğidir. Çin’in tüm teknoloji devleri, en genç nesil internet kullanıcılarının ilgisini çekmenin yeni yollarını bulmak için onu kucaklamak zorunda..

Bu, meta veri deposunun parçası olabilecek uygulamaların türüne gelir. Analistler, sanal gerçeklik, oyun ve sosyal medyanın ilk uygulamalardan bazıları olabileceğini söylüyor.

Bu, oyunlarda sanal öğeler satın almak veya toplantılara katılmak için kendi dijital avatarlarınızı oluşturmak gibi şeyleri içerebilir.

Winston, “Metaverse, sosyal ağın geleceğidir. Çin’in tüm teknoloji devleri, akıllı telefonlar ve mobil internet üzerindeki iş modellerinin olgunlaştığı bir zamanda kritik olan en genç nesil internet kullanıcılarının ilgisini çekmenin yeni yollarını bulmak için onu benimsemek zorunda.”

Çin’in teknoloji devleri metaverse’de

Kasım ayında bir kazanç çağrısında, Tencent CEO’su Pony Ma, metaverse’in oyun gibi mevcut endüstrilere büyüme eklemek için bir fırsat olacağını söyledi. Tencent, güçlü bir PC ve mobil oyun portföyüne sahip dünyanın en büyük oyun şirketidir.

Tencent ayrıca , sosyal medya yönleri olan bir milyardan fazla kullanıcıya sahip bir mesajlaşma hizmeti olan WeChat’in de sahibidir .

Ma, şirketin metaverse’i keşfetmek ve geliştirmek için “birçok teknoloji ve know-how yapı taşına” sahip olduğunu söyledi.

Bu arada, ByteDance geçen yıl oyun alanında agresif bir genişleme yaptı . Ağustos ayında şirket , sanal gerçeklik kulaklık üreticisi Pico’yu satın aldı . ByteDance ayrıca kısa biçimli video uygulaması TikTok’un ve Çin’deki eşdeğeri Douyin’in de sahibidir. Pekin merkezli firma VR, sosyal medya ve oyun alanlarında temellerini attı. WATCH NOWVİDEO 04:01Yatırımcılar metaverse’de gayrimenkul için milyonlar ödüyor

Alibaba bu yıl sanal toplantılar için artırılmış gerçeklik gözlüklerini piyasaya sürmeyi planladığını söyledi. Artırılmış gerçeklik, gerçek dünya üzerine yerleştirilmiş sanal görüntüleri ifade eder. Yine, bu metaverse üzerinde bir oyun olabilir. E-ticaret devi, Pekin’deki Kış Olimpiyatları için Dong Dong adında bir “sanal etkileyici” başlattı. Dijital avatar Alibaba’nın Taobao alışveriş uygulamasında bulunabilir ve Olimpiyatlar hakkında gerçekler sağlar ve ayrıca Oyunlarla ilgili öğelerin tanıtımını yapar.

Çin’in oyun devlerinden bir diğeri olan NetEase , geçen yıl yerel medyanın bildirdiğine göre , güneydeki Hainan eyaletinde metaverse uygulamalarının geliştirilmesine odaklanan bir üs kurdu .

Arama devi Baidu , geçen yıl XiRang adında , aynı anda 100.000 kişiye kadar insanı barındırabilen bir tür sanal dünya olan bir meta veri deposu uygulaması başlattı . Ancak Baidu yöneticileri, uygulamanın lansmanında beklentilerini küçümsedi ve birçok yönün henüz eşit düzeyde olmadığını söyledi. Baidu’nun başkan yardımcısı Ma Jie, tam bir lansmana kadar altı yıl daha olabileceğini söyledi.

Yine de, Çin’in en büyük teknoloji isimlerinin deney yapmaya ve gelecekteki uygulamalar için zemin hazırlamaya başladığına dair işaretler var.

Tech For Good Asia’nın kurucusu Charles Mok, CNBC’ye verdiği demeçte, “Meta’da gördüğümüz adıma benzer şekilde, metaverse konsepti ilk başta VR/AR destekli oyunları ve sosyal etkileşimli ortamları içerebilir.”

“Bunlar, açıkçası Çin’deki büyük teknoloji oyuncularının ilk önce izleyeceği alanlar olacak, Çin’de gelişmiş özellikler - ödeme ve WeChat benzeri entegre çevrimiçi hizmetler - genişletilebilir ve meta veriye dahil edilebilir.”

Çin’in düzenlenmiş metaverse’si

Çinli teknoloji firmalarının metaverse baskısı , ülkenin teknoloji sektörü üzerinde yoğun bir yıllık düzenleyici incelemenin ardından geldi.

İnternet platformları için yeni tekel karşıtı yasalar teklif edilirken, dönüm noktası niteliğinde bir kişisel veri koruma yasası kabul edildi . Pekin ayrıca 18 yaşın altındaki çocukların çevrimiçi oyun oynamasına izin verilen süreyi de azalttı.

Bitcoin 44.000 $ ! Bitcoin 44.000 $ !

Analistler, bu mevcut mevzuat parçalarının, yenileri geliştirilse bile metaverse uygulamalarını düzenlemek için büyük olasılıkla kullanılacağını söyledi.

Daxue Consulting Çin pazar analisti Hanyu Liu, CNBC’ye verdiği demeçte, “Metaverse uygulamalarının çok çeşitli olması, ‘herkese uyan’ bir politikalar dizisi geliştirmenin Pekin için uygun olmayacağı anlamına geliyor.”

“Her özel uygulama, mevcut yasama organına dayanan kendi benzersiz düzenleme setini alacaktır.”[Çin] elini tam olarak ne zaman ve nerede tutması gerektiğini biliyor; dikkatli bir şekilde izleyebilecek kadar yakın, ancak sektöre geri dönüşü olmayan zararlar verecek kadar değil.

Çin ayrıca sıkı bir şekilde kontrol edilen internetindeki içeriği sansürlemeye devam ediyor.

Liu, “Ayrıca katı bir sansür görmeyi beklemeliyiz, yani büyük olasılıkla uluslararasıdan ayrı izole edilmiş bir Çin metaverse olacaktır.” Dedi.

Analistlerin metaverse’i yönetmek için kullanılabileceğini söylediği daha spesifik düzenleme parçaları var.

Ocak ayında yetkililer, internet firmalarının öneri algoritmalarını nasıl kullanabileceğini düzenleyen bir dizi düzenlemeyi kabul etti . Bunu, sözde “derin sentez” teknolojisine ilişkin taslak kurallar izledi. Bu, sesleri, videoları veya görüntüleri veya sanal ayarları oluşturmak veya düzenlemek için kullanılabilecek yazılımla ilgilidir. İki kural örtüşüyor.

Ma, “Yeni kuralın özellikle gerektirdiği son algoritma kuralıyla bu örtüşme, Çin’deki Metaverse şirketleri üzerinde önemli bir etkiye sahip olacaktır.” dedi.

Çin şehirleri ve bölgeleri bile metaverse için fırsatlar arıyor. Geçen yıl, büyük Şanghay şehri , bilgi teknolojisi endüstrisi için beş yıllık kalkınma planında metaverse’den bahsetti.

″Çin bu konuda son derece akıllı. Tam olarak nerede ve ne zaman elini tutması gerektiğini biliyor; dikkatli bir şekilde izleyebilecek kadar yakın, ancak sektöre geri dönüşü olmayan zararlar verecek noktaya kadar değil, “dedi Liu.

Peki ya kripto?

Bazı metaverse uygulamaları kripto para birimlerine güvenebilir. Örneğin, bir tür sanal arazi veya eşya satın alıyorsanız, dijital para birimiyle ödeme yapabilirsiniz.

Hükümetin ticareti ve sözde kripto para madenciliğini ortadan kaldırmaya çalıştığı Çin’de bu muhtemelen sorunlu olacak .

Bu arada hükümet, dijital yuan veya e-CNY olarak bilinen kendi merkez bankası tarafından verilen dijital para birimini tanıtıyor .

Daxue Consulting’den Liu, “Kripto için çok sınırlı seçenekler olacak” diyerek, metaverse ödeme uygulamalarında Çin’in dijital para biriminin kullanılabileceğini de sözlerine ekledi.

Borsa ve kripto haberlerine ilk siz ulaşmak için sitemize abone olmayı ve bildirimleri aktife almayı unutmayınız. Twitterdan takip ederek ve Telegram grubumuza katılarak da piyasa haberlerine ilk siz ulaşabilirsiniz.

Öncü haberciliğin adresi Borsametre…

Bu görsel boş bir alt niteliğe sahip; dosya adı borsametre-logo.png
Editör: Borsa Metre