#FROTO Ford Otomotiv usulsüzlüklerinde iddialar neler?
Geçtiğimiz günlerde Ford Otomotiv şirketi KAP'a finansal tablolarında usulsüzlük hakkında bildirimde bulunmuştu. Bildirim detaylarında Ford Otomotiv bazı çalışanlarının bayi c...
Geçtiğimiz günlerde Ford Otomotiv şirketi KAP'a finansal tablolarında usulsüzlük hakkında bildirimde bulunmuştu. Bildirim detaylarında Ford Otomotiv bazı çalışanlarının bayi cari hesapları üzerinde usulsüzlükler gerçekleştirdiklerinin tespit edildiğini açıklamıştı
Şirket söz konusu kişiler hakkında, şu ana kadar tespit edilen alacak riski tutarı olan 247,8 Milyon TL tutarında tazminat davası açtığını belirtmişti. Süreç ilerledikçe usulsüzlüğe ilişkin sessizlik devam ediyor.
SPK Ford Oto finansallarını inceliyor iddiası
Sabah Gazetesinden Dilek Güngör'ün haberine göre SPK yapılan usülsüzlük bildirimi sonrası şirketin özel bağımsız denetim şirketi olan PwC şirketinden Ford Otomotiv finansal raporlarını incelemek üzere talep etti.
Türkiye'nin en büyük şirketlerinden olan Ford Otosan usulsüzlük haberi öncesi Pandemi döneminde beklentilerin üstünde bilanço açıklamıştı. Bilançonun 10 Gün ardından usulsüzlüğe ilişkin bildirim yapılmıştı. Şirketin hisselerinin %17,77'si halka açık konumda bulunuyor. Ford Otosan'ın hisselerinin yüzde 41.07'si Koç Holding'in... Yüzde 41.4'ü ise Ford Company'nin.
Bazı bayiler Ford Otosan'dan şikayetçi. Dava açacakları belirtiliyor
Yine Sabah Gazetesinden Dilek Güngör'ün haberine göre şirketin Tatvan'daki Aydınlar Otomotiv bayisi Ford Otosan'dan küçülme nedeni ile kapatılma talebi aldı. Bayi küçülme nedeni ile kapatılmayı istemediğini belirtip itiraz ediyor. Ford Otosan İtirazlar yükselince bayiye tek taraflı 'ikale protokolü' gönderiyor. Bu gelişmelerin ardından 2020 yılında Ford Otosan GenelMüdürü Haydar Yenigün ile telekonferans görüşmesi yapıyorlar.
Yapılan işlemin hukuksuz olduğunu ona da izah ediyorlar. Sonra da Koç Holding CEO'su Levent Çakıroğlu'na konuyu anlatıyorlar.
Geçen yıl sonunda Otosan Genel Müdür Yardımcısı Özgür Yücetürk yeniden kendilerini davet ediyor. Yetkili servis statülerinin sona erdirildiğini bildirip, zararlarının tazmini için 500 bin TL bir tazminat ödeyeceklerini söylüyor.
Tabii, 16 milyonluk yatırım yapan hatta oturdukları evleri bile bankaya teminat olarak veren Aydınlar Otomotiv'in sahipleri buna itiraz ediyor.
Aydınlar Otomotiv'in Ford Otosan yetkilileriyle son görüşmesi bu şekilde oluyor.
Ford Otomotiv şirketinin hisselerinin son bir aylık performansı aşağıdaki şekilde
Şirket 2020 yılında 4.195 Milyon TL net kar elde etmiş olup, 49.451 Milyon TL Satış geliri elde etmişti.
Net finansal giderler, nakit akış riskinden korunma fonu ve kur hareketi etkisiyle net kur farkı giderinde görülen %85 artışa bağlı olarak %48 yükseldi. Vergi öncesi kâr %111 artışla 4.108 milyon TL oldu. Net kâr ise %114 arttı ve 4.195 milyon TL ile ertelenmiş vergi geliri etkisiyle vergi öncesi kârın üzerinde gerçekleşti.
2020’de 1 milyar 95 milyon TL brüt temettü ödendi. 2004-2020 yılları arasında Ford Otosan tarafından ödenen
temettü miktarı 9,7 milyar TL’ye ulaştı.
Usulsüzlük detaylarında neler var?
Ses Kocaeli'nin haberine göre Ford Otosan'da da Doğrudan Tahsilatlandırma Sistemi var. Bu sisteme göre, bayiye anlaşmalı bankalar aracılığıyla bir kredi limiti tahsis ediliyor. İddialara göre Şirketin bayi alacaklarından sorumlu kişisi ve tahsilatları takip eden çalışanı bir sistem oluşturuyor. Bu çalışanlar kendi adlarında bir faktoring şirketi kuruyorlar. Haberdeki iddiaalara göre usulsüzlüğü yapanlar sadece 2 çalışan değil… 7-8 kişiden bahsediliyor. Bir de bu sistem üzerinden paraları yollayan bayilerden… 14-15 bayinin de bu sisteme dahil olduğu söyleniyor.
Bayiler, araç alacakları zaman bu faktoring firması üzerinden işlem yapıyor. Dolayısıyla parayı faktoring firmasına yatırıyor. Ford Otosan'ın kendi anlaşmalı bankalarıyla olan sistemde ortalama ödeme vadesi 25 gün olmasına rağmen, faktoring firması üzerinden yapılan işlemlerde bu süre 4-5 aya uzuyor.
Kritik Tarih
Şirket 17 Mart'ta Genel Kurul yapacak.
(Sabah.com - Dilek Güngör / seskocaeli.com)
(PA - Kaan Tabak)