Otomobillerde kur riski!
Otomobillerde kur riski! Otomobillerde yapılan matrah güncellemesi bu sefer de kur riskini devreye soktu! Otomobillerde kur...
Otomobillerde kur riski! Otomobillerde yapılan matrah güncellemesi bu sefer de kur riskini devreye soktu!
Otomobillerde kur riski!
Otomobillere uygulanan ÖTV'de yapılan matrah güncellemesi, henüz üzerinden 1 hafta geçmeden zam tartışmaları yarattı.
Öyle ki, otomobillerin vergi dilimlerini belirleyen matrahlarda, yani vergisiz fiyat limitlerinde yapılan artış oranı sektör beklentilerini karşılayamamıştı.
Otomotiv sektörü, araç fiyatlarının gerçek anlamda düşürülmesi için matrahların en az yüzde 100 oranında artırılması gerektiği görüşünde birleşirken, yapılan artırım oranı ise en fazla yüzde 53'ü buldu. Bunun sonucunda da, 594 bin TL'den daha ucuz otomobillerin ÖTV oranı yüzde 80'lik dilimin altına indi ve araç fiyatlarında yüzde 20'e yakın indirim gerçekleşti.
Fakat, beklentiler doğrultusunda matrahlarda yüzde 100'lük bir artış yapılmış olsaydı, 850 bin TL'nin altında kalan tüm araçlar yüzde 80'lik vergi diliminin altına düşecekti.
Tablo böyleyken, ay başında 18.16 TL'ye kadar düşen euro kurunun, son günlerde 19.32 TL'ye çıkarak 1 ay içinde 1 TL'den fazla yükselmesi, sektörde yeni bir zammın habercisi olarak yorumlanmaya başladı.
Çünkü, Türkiye'de satılan tüm otomobillerin fiyatları önce euro kuru, sonrasında ise ÖTV ve KDV gibi vergilerin eklenmesi ile şekilleniyor.
Dolayısı ile, kur farkının gümrükten yeni gelecek araçların fiyatlarını artırması, araçların vergisiz fiyatlarını artıracağından, artan vergisiz fiyatların da ÖTV'si düşen otomobillerin vergi oranını yeniden yükselterek tüketiciye döviz kuru artışından daha yüksek bir zam şeklinde yansımasına yol açabilir.
İşte bu noktada, 24 Kasım tarihinde yapılan ÖTV güncellemesinin, birçok otomobil için güncelliğini yitirmesi ve özellikle vergi dilimi sınırında bulunan araçların ÖTV oranlarının yeniden yükselmesi söz konusu olacak.
Bu ihtimal dahilinde hangi otomobillerin bulunduğuna bakarak, yukarıda anlattıklarımızı örnekler üzerinden açıklamakta fayda var.
FİYATLAR KURUN ÜSTÜNDE ARTABİLİR
Örneğin, ÖTV güncellemesi ile yüzde 45'lik vergi dilimine düşen Hyundai i10'un 1.0 MPI Jump versiyonun güncel fiyatı 300 bin 566 TL seviyesinde.
Eğer bu otomobile son 1 ayda euroda gerçekleşen yüzde 6.4 oranında artış yansıtılırsa, aracın vergisiz fiyatı 175 bin 666 TL'den, 203 bin 115 TL'ye yükselerek, otomobili yüzde 50 ÖTV dilimine taşıyacak. Böylece otomobilin bayi satış fiyatı da 330 bin 829 TL'ye yükselecek.
Yani, aracın vergisiz fiyatına gelebilecek yüzde 6.4 oranındaki kur zammı, otomobilin satış fiyatına yüzde 10 şeklinde yansıyacak.
YÜKSEK ÖTV SINIRINDAKİ ARAÇLAR | ||||
MARKA | MODEL | VERSİYON | ÖTV (%) | FİYAT (TL) |
Citroen | C3 | 1.2 Feel Bold | 70 | 542.250 |
1.2 Shine Business | 70 | 558.260 | ||
Dacia | Sandero | Essential Tce CVT | 60 | 458.000 |
Sandero Stepway | Essential Eco-G | 60 | 463.000 | |
Duster | Expression ECO-G | 70 | 560.000 | |
Jogger | Essential Turbo | 70 | 555.000 | |
Fiat | Egea Sedan | 1.4 Fire Easy Plus | 50 | 379.900 |
1.3 M. Jet Easy Plus | 70 | 544.500 | ||
1.3 M. Jet Urban | 70 | 545.900 | ||
1.4 Fire Lounge | 60 | 453.500 | ||
Egea Cross | 1.4 Fire Street Plus | 60 | 438.000 | |
1.3 M. Jet Street | 70 | 545.000 | ||
1.4 Fire Urban | 60 | 446.400 | ||
1.0 Firefly Lounge | 70 | 553.500 | ||
Egea Cross Wagon | 1.0 Firefly Lounge | 70 | 562.900 | |
Egea Wagon | 1.3 M. Jet Street | 70 | 545.000 | |
Egea Hatchback | 1.3 M. Jet Urban | 70 | 554.400 | |
Panda | 0.9 Cross Plus 4x4 | 70 | 551.600 | |
Honda | City | Executive | 70 | 563.500 |
Hyundai | i10 | 1.0 MPI Jump | 45 | 300.566 |
1.2 MPI Elite | 50 | 355.328 | ||
i20 | 1.4 MPI Jump | 50 | 370.354 | |
1.4 MPI Elite | 60 | 469.569 | ||
1.0 T-GDI Style | 60 | 460.616 | ||
Bayon | 1.4 MPI Style | 60 | 466.903 | |
Kia | Picanto | 1.0L Live | 50 | 375.250 |
1.0L Cool | 50 | 383.580 | ||
1.2L Feel | 50 | 383.580 | ||
Rio | 1.4L Prestige | 70 | 559.220 | |
Stonic | 1.2L Cool | 60 | 469.500 | |
1.0L Cool | 70 | 556.360 | ||
Opel | Corsa | 1.2 Edition | 70 | 557.900 |
Peugeot | 208 | 1.2 Active Prime | 60 | 453.121 |
Renault | Clio | Joy 1.0 Sce | 50 | 373.000 |
Joy 1.0 Tce X-Tronic | 60 | 458.000 | ||
Icon 1.0 Tce X-Tronic | 70 | 546.000 | ||
Taliant | Joy 1.0 Sce | 50 | 372.000 | |
Joy 1.0 Turbo X-Tronic | 60 | 466.000 | ||
Megane | Joy Comfort 1.3 Tce | 70 | 551.000 | |
Skoda | Fabia | 1.0 TSI Elite | 70 | 518.984 |
Toyota | Yaris | 1.0 Vision | 60 | 459.750 |
Volkswagen | Polo | Impression | 60 | 466.000 |
Life | 70 | 544.300 |
Bir diğer örnek olarak da, Dacia Duster modeli verilebilir. Duster'ın Expression ECO-G versiyonu 560 bin TL'lik etiket fiyatı ile yüzde 70 ÖTV diliminin üst sınırında yer alıyor.
Bu otomobile eğer euro kurundaki yüzde 6.4 oranında artış yansırsa, aracın fiyatı yüzde 80'lik dilime çıkıyor ve 630 bin 889 TL'yi buluyor.
Bu da, Duster'a kurdaki artış oranında gelecek bir zammın, aracın fiyatını ÖTV dilimi geçişi ile birlikte yüzde 13 kadar artıracağı anlamına geliyor.
Bu noktada, hazırladığımız listede de görüleceği üzere, i10 gibi yerli ya da Duster gibi ithal modellerin birçoğunda aynı riskin bulunduğunu belirtmek gerek.
Dolayısı ile, döviz kurundaki artışın önümüzdeki dönemde araç fiyatlarını artırarak, otomobillerin ÖTV'sideki durumu 24 Kasım öncesine döndürme ihtimali bulunuyor.
Sonuç olarak, önümüzdeki dönemde kurdaki hareketliliğe bağlı olarak yeniden bir matrah güncellemesi ihtiyacı gündeme gelebilir.(haberturk)
Borsa ve kripto haberlerine ilk siz ulaşmak için sitemize abone olmayı ve bildirimleri aktife almayı unutmayınız. Twitterdan takip ederek ve Telegram grubumuza katılarak da piyasa haberlerine ilk siz ulaşabilirsiniz.
Öncü haberciliğin adresi Borsametre…