Kasımda Alışveriş Rüzgarı Başlıyor! Dolandırıcılık Riskine Karşı Uyarılar Geldi!
Kasım ayı alışverişlerinde dolandırıcılık vakalarının artmasına karşı, yetkililer sıkı denetim ve yeni tedbirler alındığını duyurdu. Detaylar haberin devamında...
27 Ekim 2024 Pazar 18:00
Kasım Ayı Alışverişleri İçin Güvenlik Önlemleri Artırıldı! E-Ticarette Dolandırıcılığa Karşı Bakanlıktan Sıkı Denetim!
Ticaret Bakanı Ömer Bolat, kasım ayında yoğunlaşacak olan indirim ve kampanya dönemlerinde vatandaşların internet alışverişlerinde güvenle alışveriş yapabilmeleri için kapsamlı tedbirler alındığını açıkladı.
Geçtiğimiz yıllarda e-ticaret sektöründe görülen dolandırıcılık vakalarının önüne geçmek amacıyla denetimleri sıkılaştırdıklarını belirten Bolat, tüketicilerin herhangi bir sorunla karşılaşmaları halinde şikayetlerini hızlıca iletmeleri için e-devlet üzerinden başvuru yapabileceklerini vurguladı.
Vatandaşlar, şikayetlerini "https://www.turkiye.gov.tr/tuketici-sikayeti-uygulamasi" adresi üzerinden iletebilecek.
E-Ticaret Sektörü Hızla Büyüyor
Son yıllarda dünya genelinde hızla büyüyen e-ticaret sektörü, özellikle Kovid-19 pandemisinin etkisiyle rekor seviyelere ulaştı.
Bakan Bolat, e-ticaretin dünya ticaretinden aldığı payın her yıl arttığını ve 2023 yılı itibarıyla küresel perakende e-ticaret satışlarının 5,8 trilyon dolara ulaştığını belirtti.
Bu rakamın 2024'te 6,3 trilyon dolar, 2027'de ise 8 trilyon doları aşmasının beklendiğini ifade etti.
Türkiye'de de sektörün hızla büyüdüğüne dikkat çeken Bolat, 2022 yılında 1,85 trilyon lira olan e-ticaret hacminin bu yıl 3,4 trilyon liraya ulaşmasının öngörüldüğünü aktardı.
Tüketicileri Korumak İçin Yeni Düzenlemeler
E-ticaret sektöründe rekabetin bozulmasını ve tüketicilerin mağduriyetini önlemek amacıyla çeşitli düzenlemeler yapıldığını dile getiren Bolat, 2022 yılında Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun'da yapılan değişiklikler hakkında bilgi verdi.
Buna göre, elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılara (ETAHS), ticaret unvanı, işletme adı, tescilli marka adı ve vergi kimlik numarası gibi bilgilerle kendilerini doğrulama zorunluluğu getirildi.
Ayrıca, hukuka aykırı içeriklerin kaldırılması ve ilgili kurumlara bildirilmesi gibi ek yükümlülükler getirildi.
"Kasım Rüzgarı" İçin Ekstra Tedbirler
Kasım ayı, indirim kampanyalarıyla dikkat çeken bir ay.
Bu dönemde e-ticaret sitelerinde yoğunlaşan indirimlerin tüketicilere cazip fırsatlar sunarken, dolandırıcılık risklerini de artırabileceğine dikkat çeken Bolat, Bakanlık olarak e-ticaret sitelerindeki kampanyaları mercek altına aldıklarını ve kurallara aykırı hareket eden firmalara gerekli cezaların uygulanacağını belirtti.
Güven Damgası Sistemi ve Tüketici Hakları
Bakan Bolat, e-ticaret sektöründe hizmet kalitesinin artırılması amacıyla Güven Damgası Sistemi'nin hayata geçirildiğini hatırlattı.
Bu sistemle, güven damgası alan işletmelerin listesine "www.guvendamgasi.org.tr" adresinden ulaşılabilir.
Ayrıca, tüketicilere alışveriş yaparken site adreslerinin doğru olup olmadığını kontrol etmeleri, güvenli ödeme yöntemlerini tercih etmeleri ve ürün yorumlarını dikkatlice incelemeleri önerildi.
Şikayet ve Hukuki Süreçler
Bakan Bolat, olumsuz bir durumla karşılaşan tüketicilerin öncelikle ürünün satın alındığı e-ticaret sitesiyle iletişime geçmeleri gerektiğini ve sorunun çözülememesi durumunda tüketici hakem heyeti veya mahkemelerine başvurabileceklerini belirtti.
Dolandırıcılık şüphesi durumunda cumhuriyet başsavcılığına suç duyurusunda bulunulabileceğini ve kredi kartı ile yapılan ödemelerde bankaya işlem itirazı yapılabileceğini söyledi.
54 Firmaya 238 Milyon Liralık Ceza
Bakanlığın, bu yılın ilk 9 ayında mesafeli satış faaliyetlerini denetlediğini ve mevzuata aykırılık tespit edilen 54 firmaya toplam 238 milyon 155 bin 602 lira para cezası uygulandığını kaydeden Bolat, mevzuata aykırı durumlarda gerekli görüldüğünde internet sitelerine erişim engeli talebinde bulunulabileceğini belirtti.