Avrupa Birliği (AB) Komisyonu, Çin'de üretilen elektrikli otomobillere verilen sübvansiyonlar nedeniyle başlatılan soruşturma kapsamında hazırlanan "nihai bulgu" taslağını yayımladı. Taslakta, Çin'den ithal edilen araçlar için öngörülen vergi oranlarında bazı değişiklikler yapıldı. Buna göre, Çin'de üretilen Tesla otomobilleri için yüzde 9'luk bir vergi oranı belirlendi. 

Açıklamada, BYD'ye yüzde 17, Geely'ye yüzde 19,3, SAIC'e yüzde 36,3, soruşturmada işbirliği yapan diğer Çinli elektrikli otomobil üreticilerine yüzde 21,3, işbirliği yapmayan şirketlere ise yüzde 36,3 vergi uygulanacağı belirtildi. Ayrıca, AB üreticileriyle ortaklık yapan Çinli üreticilerin daha düşük vergi oranlarından faydalanabileceği ve bu vergilerin geriye dönük olarak tahsil edilmeyeceği kaydedildi. Nihai kararın, en geç 30 Ekim'e kadar AB Resmi Gazetesi'nde yayımlanacağı bildirildi.

Net Aktif Değerin İki Katı Aşıldı! Net Aktif Değerin İki Katı Aşıldı!

AB, Çin Malı Elektrikli Araçlara Yeni Vergi Düzenlemesi Getiriyor, Tesla'ya İndirimli Oran

Avrupa Birliği (AB) Komisyonu, 5 Temmuz'da Çin'de üretilen elektrikli otomobillere geçici ilave vergi uygulamaya başlamıştı. Bu kapsamda, BYD yüzde 17,4, Geely yüzde 19,9, SAIC yüzde 37,6, soruşturmada işbirliği yapan diğer Çinli elektrikli araç üreticileri ortalama yüzde 20,8, işbirliği yapmayan şirketler ise yüzde 37,6 ek vergiye tabi tutulmuştu. 

AB, bu karar öncesinde Çin'den ithal edilen elektrikli araçlara zaten yüzde 10'luk bir vergi uyguluyordu. Yeni düzenleme ile bu vergi oranları, mevcut yüzde 10’un üzerine ekleniyordu. İlk başta Tesla'ya yüzde 20,8 ek vergi getirilmesi beklenirken, son düzenleme ile bu oran yüzde 9’a düşürüldü.

Çinli Elektrikli Araçlar Avrupa Pazarında Hızla Büyüyor, Üreticilerden Farklı Tepkiler

Son yıllarda, Avrupa pazarında satılan elektrikli otomobillerde Çinli üreticilerin payı hızla artış gösteriyor. Çin'de üretilen, sübvanse edilmiş düşük maliyetli elektrikli araçlar, Avrupa'daki rakiplerine kıyasla daha yüksek satış rakamlarına ulaşıyor. 

2019'da AB'de satılan elektrikli araçlar arasında Çin markalarının payı yüzde 1'in altındayken, bu oran son dönemde yüzde 8'e kadar yükseldi. Çin'de üretilen elektrikli otomobiller, benzer segmentlerde Avrupa yapımı modellere göre ortalama yüzde 20 daha düşük fiyatla satılıyor. 

BYD, SAIC, Geely gibi Çinli markalar, Tesla ve bazı Avrupa şirketleriyle birlikte Çin'de üretim yapıyor. Avrupa'da, özellikle Fransa gibi ülkeler, Çin yapımı araçların yerel pazarda artan hakimiyetinden endişe duyarken, Alman üreticiler ise Çin'le olan ticari ilişkilerin zarar görebileceği endişesiyle ek vergilere karşı çıkıyor.

Editör: Yusuf Emin Güney